Kyberkriminalita: Čo je to „BUBUBU efekt“ a kedy sa s ním stretnete?
Je nepochybne nenáročné pochopiť, čo môže znamenať pojem „BUBUBU efekt“. Už samotná prvá polovica krátkeho výrazu je celkom jasná. Vystrašiť, postrašiť, zastrašiť a teda zapôsobiť na obeť tak, aby podľahla a konala tak, ako si to želá samotný páchateľ. Pred rokmi sme vôbec nemuseli riešiť nejakú krimi scénu v kyberpriestore, pretože ľudia do kyberpriestoru neunikali tak časo a v takom počte. Doba sa mení a tak aj kyberpriestor je životným priestorom ľudí. S tým musí počítať aj legislatíva, polícia, orgány činné v trestnom konaní, úrady. Kým na jednej strane sa prispôsobovať snažia, oveľa rýchlejšie sa to darí živlom a podvodníkom. Preto definovať niektoré pojmy je vždy nedokonalé, pretože už o rok prichádza nový rozmer niektorej definície. Povedzme však, že BUBUBU efektom je…
Čo je to BUBUBU efekt?
S pojmom „BUBUBU efekt“ sa môžeme stretnúť v knihe (Ne)bezpečný internet Tomáša Šalmona. Ide o akýkoľvek prvok podvodu, ktorý sa pokúša vytvoriť nátlak na neuvážené konanie. Má vytvoriť dojem, že ste pochybili ak váhate, máte konať, zasiahnuť, niekam kliknúť, inak prídete o posledné kusy zázračného prípravku na sklade, alebo je pojmom, ktorý sa hodí na ďalšie nátlakové situácie. Tie, ktoré sa pokúšajú navodiť vo vás pocit, že prichádzate neskoro, niečo ste spôsobili a tým vás dohnať k rýchlej reakcii.
Páchatelia sa pritom pokúšajú takéto prvky nasadiť na miesta, kde existuje veľmi malý počet scenárov. Čím kratší čas dáva páchateľ svojej obetí, tým je možností menej. Zväčša je to množstvo stránok, ktoré v pokojnej atmosfére obeť nalákajú, ale po pochopení podávaných informácií je práve pomocou „bububu efektu“ obete prinútené rýchlo konať. Odpočítavanie poslednej šance, vypredaných výrobkov, alebo strašenie ľudí, že sa musia rozhodnúť a niečo do počítača nainštalovať, aby ich to zachránilo. V tieto posledné dni dokonca tento pojem dostáva iný rozmer, pri falošných telefonátoch od údajnej slovenskej polície, pritom v anglickom jazyku. Tie vytvárajú bububu efekt v človeku, ktorý neuvážene koná a prevádza k nim peniaze. Buď po úplnom pochopení akéhosi vyšetrovania a nutnosti prevedenia peňazí na „bezpečný účet v zahraničí“, alebo po absolútnom nepochopení anglických viet, ale pochopení postupu, ale zo strachu z polície samotnej človek poslúcha.
Úspešne tento efekt vyvolajú ako slová:
- rýchlo, posledná šanca, zostáva už len….
- exekúcia
- súdne predvolanie
- trestné oznámenie
- trestní stíhanie
- vymáhanie
- pokuta
- definitívne poškodenie zdravia, alebo smrť v prípade, ak nebudete konať
- odpočítavanie nejakej platnosti a „poslednej šance“
- v prípadoch, kedy od vás podvodník získa osobné údaje a odmietate platiť, vyťahuje argument „náhradu nákladov za spracovanie údajov, ktoré vznikli na našej strane“
Dôležitou vlastnosťou s ktorou tento pojem pracuje je čas
Ako duch, ktorý na vás niekde na chodbe urobí „bububu“ a bežný človek sa rozbehne preč, aby sa zachránil, tak aj v kyberpriestore niektorý prvok, výzva, či reklama vyvolá rýchlu reakciu. Akciu a reakciu. Medzitým je len otázny čas. Aby bol čo najkratší, musí byť akcia čo najväčšia a najšokujúcejšia. Až potom možno očakávať silnej reakcie. To sa v prípade falošnej polície pomerne dobre darí. AK volá polícia, že vám hrozí poriadny problém, nastáva bububu efekt, pri ktorom chce oslovený človek nájsť rýchle riešenie. A podvodník ho hneď prináša. Zneužíva vyvolaný strach bububu efektom a priamo ponúka riešenie – prevod peňazí do bezpečia, alebo ešte poslednú možnosť nákupu posledných kusov krému, vďaka ktorému schudnete, ešte aj s 80% zľavou.
Obeť nesmie dostať čas na rozmyslenie, preverenie si vlastností, názvov, firiem, predajcov, alebo existenciu polície. Pojem bububu efekt tak vystihuje to, čo sa deje, keď vidíme aj vo filmoch na prvý pohľad dokonalého kričiaceho ducha strašiaceho ľudí. Reakciu vidíme ihneď a nie vždy má človek čas a odvahu preverovať, či je to len niekto v plachte. Ten čas, odvaha, ale hlavne vedomosti o tom, ako si informácie preveriť, v mnohých prípadoch chýbajú. AJ preto existuje na Slovensku množstvo ľudí so skúsenosťami s podvodníkmi a obchodníkmi s podvodným tovarom.