Seniori, internet a podvodné stránky s dôchodkami

Seniori na internete: pozor na falošné správy o zmenách v dôchodkoch

Podvodné stránky z Ruska propagujú reklamy o údajných zmenách v dôchodkoch a zákonoch. Lákajú dôchodcov do pasce.

Už je to druhý rok, čo sa na slovenskom internete objavuje rozsiahla podvodná sieť stránok z Ruska. Používa fotografie z ruských médií, pre nás s viditeľnými rysmi ruských ľudí, rôznych moderátorov, politikov a lekárov. Tieto podvodné reklamy neraz s hroznou slovenčinou lákajú na údajné vážne zmeny v dôchodkoch. Reklamy sa snažia upozorniť na nejaké vládne zmeny, zákony, aktualizácie, zrušené nároky na dôchodky a iné bububu správy.

Výborne takéto články cielia na staršiu generáciu. Seniori na internete totiž budú ľahko reflektovať na tému dôchodkov ak sa ich dôchodky týkajú. Podvodníci však nechcú informovať o žiadnej zmene. Vizuálov týchto podvodných reklám je množstvo. Cieľom je nalákať dôverčivých ľudí na stránky, kde sa nenachádza žiadna zásadná informácia. Vždy je to len nejaký článok, ktorý sa akokoľvek týka dôchodkov, neraz starý aj 15 mesiacov. Článok skopírovaný z portálov ako pravda.sk, aktuality.sk, alebo iný, neraz neúplný.

Seniori, internet a podvodné stránky s dôchodkami

Foto: Takto vyzerajú reklamy, ktoré následne dôverčivosť zneužijú podvodnými webmi, ako sú napríklad pensiondetails.com alebo pensionbydesign.com a mnoho iných. Žiadne zvýšenie sa nekoná, dátumy sú irelevantné a nedokončené vety sú zámerne nedokončené, aby prinútili kliknúť tých, čo sa začítali. 

Cieľ je trochu iný. Nalákať na podvodné prípravky

Ak kliknete na takúto správu o zmenách dôchodkov a dostanete sa na stránky, ktoré vlastne neinformujú o ničom, dali ste celému systému jasnú informáciu a zmysel. Pravdepodobne ste vy sám dôchodca. Alebo ste niekto z rodiny, kto chce vedieť viac a referovať zmeny starším bez internetu. Počítajme však tentoraz s prvou možnosťou.

Obete podvodu, ktoré ešte nie sú obeťami s ujmou, klikli kvôli záujmu. Prejavili ak, že sú zrejme seniori. Na takejto stránke je pritom pripravených pre seniorov niekoľko pascí. Okrem nevýrazného chabého článku, či neúplného textu bez logiky totiž podvodníci nalákali na niečo oveľa zásadnejšie. Na takomto webe je oveľa výraznejší panel, či iné články údajných lekárov, zázračné prevratné objavy, nové prípravky, zamlčovaná pravda v liečbe slepoty, straty sluchu, alebo rakoviny. Presne tu nachádzajú podvodníci výbornú cieľovku – dôchodcov s vysokou pravdepodobnosťou snahy o riešenie zdravotného problému. AK senior uverí prvým sľubom o dôchodkoch a dostáva sa na takéto stránky, je priam bombardovaný údajnými zázračnými prípravkami.

Veľký pozor na nasledovné kroky

Stránky, ktoré zasiahli pozornosť svojich obetí, sú na dobrej ceste predstaviť vám liek na presne váš problém. Určite ho trafia správne. Na následných stránkach sa dočítate úžasné príbehy o liečbe, spokojná pani Marta prezentuje výsledky liečby prípravku za len 37 EUR, ktorý ušetrí tisíce eur inej klasickej liečby. Reálne však na takýchto stránkach nakupujete nebezpečné neúčinné šmejdy, biele prášky bez určenia, krémy a oleje, ktoré reálne podliehajú rôznym prebalom a v každej tretej reklame sa prezentujú ako prípravok na kĺby, v inej na potenciu, v ďalšej na liečbu psoriázy, alebo bradavíc.

Ťažko spočítateľné množstvo diagnóz, názvov výrobkov a ťažko spočítateľné množstvo obetí týchto podvodníkov. Dosiaľ neexistuje žiadne obmedzenie týchto reklám. Dosiaľ žiaden úrad nijakým spôsobom nezasiahol proti tomu, aby vôbec takýto obsah prenikal na Slovensko,  do mediálneho a reklamného prostredia a dosiaľ nesporavila ani naša legislatíva nič preto, aby neboli jednotlivci vystavení takýmto problémom. Zväčša sa nejaký vynález za údajnú cenu 90 EUR teraz len za 29 EUR zväčša dá zakúpiť na eBay a Aliexprese za 4,90 EUR, hoci ho prezentuje 5 lekárov a 20 spokojných zákazníkov. Lekári, ktorí nikdy neexistovali a zákazníci, ktorých fotografie sú povykrádané z iných stránok, alebo kopírovaní pri rôznych prípravkoch už od roku 2008. Nenechajte sa presvedčiť a upozornite svojich starších blízkych, aby sa takýmto bannerom a reklamám radšej vyhýbali. Pomáhať a informovať určite nechcú.